Centrum Wsparcia Dydaktycznego i Ćwiczeń Studyjnych

W dobie dynamicznych przemian w systemie szkolnictwa wyższego oraz rosnących wymagań na rynku pracy, szczególnie w obszarach bezpieczeństwa i administracji publicznej, konieczne staje się wdrażanie nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych i praktycznych form kształcenia.

Wychodząc naprzeciw tym wyzwaniom, proponuje się w Pomorskiej Szkole Wyższej w Starogardzie Gdańskim utworzyć Centrum Wsparcia Dydaktycznego i Ćwiczeń Studyjnych działającego w ramach Instytutu Bezpieczeństwa i Administracji.

Zakłada się, że Centrum będzie funkcjonowało w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, w tym Ustawę z 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, oraz obowiązujące standardy akredytacyjne. Jego zasadniczym celem jest integracja zasobów dydaktycznych uczelni, koordynacja procesów doskonalenia praktycznego nauczania oraz wdrażanie innowacyjnych metod kształcenia, ze szczególnym uwzględnieniem aktywnych technik nauczania i symulacji.

W działaniach Centrum priorytetem jest podniesienie jakości i efektywności procesu kształcenia poprzez rozwijanie i udostępnianie nowoczesnych narzędzi dydaktycznych, organizację ćwiczeń studyjnych, a także prowadzenie szkoleń i warsztatów dla studentów i kadry akademickiej. Centrum pełni również funkcję instytucji monitorującej i oceniającej efekty kształcenia, umożliwiając ciągłe doskonalenie programów nauczania.

Centrum Wsparcia Dydaktycznego i Ćwiczeń Studyjnych stanowi kluczowy element rozwoju Instytutu BiA Pomorskiej Szkoły Wyższej, przyczyniając się do przygotowania absolwentów kompetentnych, świadomych i gotowych na wyzwania współczesnego rynku pracy oraz służb związanych z bezpieczeństwem i administracją publiczną.

Założenia funkcjonowania Centrum 

1. Podstawy prawne funkcjonowania
2. Misja, rola i cel Centrum
3. Kluczowe zadania Centrum
4. Struktura organizacyjna Centrum
5. Oczekiwane efekty
6. Opracowane Ćwiczenia i dokumenty dydaktyczne:
  • Działalność Centrum opiera się na:
    • Statucie Pomorskiej Szkoły Wyższej oraz aktach wewnętrznych regulujących organizację i prowadzenie dydaktyki.
    • Polityce jakości kształcenia i wewnętrznych procedurach uczelni dotyczących oceny efektów kształcenia i rozwoju kadry dydaktycznej.
    • Aktualnych wytycznych i standardach akredytacyjnych na poziomie ministerialnym i uczelnianym

Misja Centrum:

Centrum dedykowane jest jako przestrzeń innowacyjnego wsparcia procesu nauczania i uczenia się, której celem jest podnoszenie jakości kształcenia poprzez integrację nowoczesnych metod dydaktycznych z praktycznym rozwojem umiejętności. Poprzez działalność Centrum zakłada się stworzenie inspirującego środowiska (laboratorium), w którym studenci oraz kadra akademicka mogą rozwijać szerokie spektrum kompetencji niezbędnych w dynamicznie zmieniającym się obszarze bezpieczeństwa i administracji.

Rola Centrum

  • Centrum działała jako kluczowy integrator zasobów dydaktycznych uczelni, co oznacza, że scala, porządkuje i udostępnia narzędzia dydaktyczne, materiały edukacyjne, tworzy jednolite standardy nauczania.
  • Jako koordynator procesów doskonalenia praktycznego nauczania, Centrum odpowiada za projektowanie, wdrażanie oraz monitorowanie ćwiczeń studyjnych, symulacji i innych form nauki poprzez praktyczne działania. Zajmuje się również organizacją szkoleń i warsztatów, wspierając podnoszenie kompetencji zarówno studentów, jak i wykładowców.
  • Ponadto Centrum pełni funkcję inkubatora innowacji edukacyjnych i badań nad metodami nauczania. Oznacza to aktywne inicjowanie i testowanie nowych rozwiązań dydaktycznych – od wdrażania gier decyzyjnych, symulacji i e-learningu, po monitorowanie efektywności tych narzędzi oraz upowszechnianie wyników badań naukowych na temat skutecznych metod kształcenia. Dzięki takiej roli Centrum stymuluje rozwój dydaktyczny Instytutu i pozwala dynamicznie reagować na wyzwania zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej i zawodowej.

Cele Centrum

Prezentowane cele nie wyznaczają kierunki działania Centrum oraz tworzą spójną podstawę dla budowy strategii Instytutu, której istotą jest realizacja kształcenia odpowiadającego wyzwaniom współczesności i oczekiwaniom rynku pracy. Fundamentem tej strategii jest:

  • Podnoszenie jakości kształcenia praktycznego;
  • Wspieranie rozwoju kompetencji studentów;
  • Rozwijanie kompetencji dydaktycznych kadry;
  • Monitorowanie i ewaluacja efektów kształcenia;
  • Organizacja współpracy Instytutu BiA z otoczeniem zewnętrznym;
  • Promowanie innowacyjności w procesie dydaktycznym;
  • Organizacja przedsięwzięć wspierających rozwój naukowy i praktyczny, a w tym przygotowywanie konferencji naukowych, konkursów, seminariów oraz innych inicjatyw ukierunkowanych na integrację środowiska akademickiego i praktycznego.

Centrum Wsparcia Dydaktycznego i Ćwiczeń Studyjnych realizuje swoje cele poprzez szereg precyzyjnie określonych zadań, które składają się na kompleksowe wsparcie procesu kształcenia praktycznego i rozwoju kompetencji zarówno studentów, jak i kadry akademickiej. Działania te koncentrują się na organizacji nowoczesnych form nauczania, nieustannym doskonaleniu metod dydaktycznych oraz integracji środowiska akademickiego ze światem praktyki. W ramach tych zadań Centrum wdraża innowacyjne technologie edukacyjne, prowadzi szkolenia, monitoruje osiągane efekty oraz promuje współpracę i wymianę wiedzy zarówno wewnątrz Instytutu, jak i z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Do szczegółowego zakresu zadań
Centrum należy zaliczyć:

a) Organizację i koordynację ćwiczeń studyjnych, w tym rozwijanie i udostępnianie nowoczesnych narzędzi dydaktycznych (symulatory, platformy e-learningowe itp.):
• rozwój i udostępnianie nowoczesnych narzędzi dydaktycznych, takich jak symulatory, platformy e-learningowe, multimedia i inne technologie wspierające naukę praktyczną.
• zapewnienie dostępu do sprzętu oraz zasobów wspierających zajęcia praktyczne dla studentów i kadry.

b) Prowadzenie szkoleń i warsztatów dla kadry dydaktycznej, ze szczególnym naciskiem na metody aktywne i symulacyjne:
• skupienie się na aktywnych metodach nauczania oraz technikach symulacyjnych, które pozwalają rozwijać kompetencje praktyczne i metodyczne wykładowców.
• organizowanie regularnych spotkań, konsultacji i wymiany doświadczeń dla podnoszenia jakości nauczania.

c) Wspieranie wdrażania nowoczesnych modeli kształcenia, takich jak blended learning, gry decyzyjne i case studies:
• promowanie i koordynowanie metod takich jak blended learning (nauczanie mieszane), gry decyzyjne, case studies, warsztaty interdyscyplinarne i inne podejścia aktywizujące studentów do działania i myślenia krytycznego.
• poszukiwanie oraz adaptacja rozwiązań dydaktycznych odpowiadających na potrzeby rynku pracy i oczekiwania studentów.

d) Monitoring i analiza osiągniętych efektów kształcenia, w tym przygotowanie wniosków do usprawniania programów nauczania:
• systematyczne zbieranie i analizowanie danych dotyczących osiąganych efektów edukacyjnych, w tym wyniki egzaminów, oceny projektów i opinii uczestników.
• przygotowywanie raportów oraz rekomendacji mających na celu doskonalenie programów nauczania i metod dydaktycznych.

e) Inicjowanie oraz współorganizowanie konferencji naukowych, seminariów i spotkań branżowych, które wspierają rozwój naukowy i dydaktyczny uczelni:
• organizacja konferencji, seminariów, warsztatów i spotkań branżowych, które sprzyjają rozwojowi naukowemu i wymianie wiedzy pomiędzy środowiskiem akademickim a praktykami.
• zachęcanie do aktywnego uczestnictwa kadry i studentów w wydarzeniach o charakterze naukowo-dydaktycznym.

f) Promowanie współpracy Instytutu BiA z otoczeniem społeczno-gospodarczym oraz integrowanie środowiska akademickiego:
• Koordynowanie inicjatyw sprzyjających współpracy pomiędzy różnymi jednostkami uczelni oraz środowiskiem zewnętrznym.
• Wspieranie działań sprzyjających wymianie doświadczeń, tworzeniu zespołów projektowych i rozwijaniu wspólnych inicjatyw ze środowiskiem zewnętrznym.

Struktura organizacyjna Centrum Wsparcia Dydaktycznego i Ćwiczeń Studyjnych została zaprojektowana tak, by kompleksowo wspierać realizację nowoczesnych i praktycznych form kształcenia w Instytucie Bezpieczeństwa i Administracji Pomorskiej Szkoły Wyższej. Organizacja Centrum opiera się na przejrzystym podziale ról i odpowiedzialności, co zapewnia sprawną koordynację działań dydaktycznych, skuteczne wdrażanie innowacji oraz bieżącą ocenę efektywności procesów kształcenia.
Centrum tworzą zarówno stanowiska zarządzające (Dyrektor Instytutu BiA, Koordynator Centrum), jak i wyspecjalizowane zespoły i komórki, których kompetencje odpowiadają wymaganiom współczesnej edukacji praktycznej. Tak zbudowana struktura pozwala na elastyczne reagowanie na potrzeby dydaktyczne, otwartość na współpracę z otoczeniem zewnętrznym oraz skuteczne wspieranie studentów i kadry akademickiej w rozwijaniu kluczowych kompetencji zawodowych.
Podkreślana jest także rola nieetatowych zespołów planowania, analizowania, wsparcia teleinformatycznego czy studia nagrań – dzięki temu Centrum może na bieżąco wdrażać nowe rozwiązania i metody edukacyjne, stale podnosząc jakość kształcenia. Każda z jednostek ma jasno określone zadania, które wspólnie przyczyniają się do realizacji misji Instytutu BiA w zakresie nowoczesnej i skutecznej edukacji praktycznej.
a) Dyrektor Instytutu BiA
• Sprawuje ogólny nadzór nad działalnością Centrum, zapewniając spójność jego działań z misją Instytutu oraz polityką jakości kształcenia uczelni.
• Ocenia skuteczność pracy Centrum oraz wspiera rozwój jego oferty dydaktycznej i innowacyjnych projektów edukacyjnych.
• Zatwierdza roczne plany i ramy działalności Centrum, w tym harmonogram kluczowych wydarzeń (ćwiczeń, konferencji, warsztatów) oraz zakres współpracy z zewnętrznymi partnerami.
• Podejmuje decyzje dotyczące kluczowych kierunków rozwoju Centrum, w tym inicjowania nowych projektów wspierających dydaktykę praktyczną.
• Reprezentuje Centrum wobec władz uczelni i partnerów zewnętrznych, prowadzi negocjacje dotyczące współpracy z instytucjami publicznymi, organizacjami społecznymi i innymi podmiotami wspierającymi proces dydaktyczny.
• Promuje działania Centrum w środowisku akademickim oraz na konferencjach i wydarzeniach branżowych.
• Zatwierdza roczne sprawozdania z działalności Centrum, analizuje raporty dotyczące realizowanych ćwiczeń i osiągniętych efektów kształcenia.
• Wskazuje cele doskonalące dla Centrum na kolejny rok oraz monitoruje wdrażanie rekomendacji wynikających z ewaluacji
b) Koordynator Centrum
Koordynator pełni kluczową rolę operacyjną i organizacyjną w Centrum – jest odpowiedzialny za płynność działań, integrację zespołów, wdrażanie strategii i bieżące reagowanie na potrzeby dydaktyczne oraz organizacyjne Instytutu BiA Pomorskiej Szkoły Wyższe, a w szczególności:

  • Planowanie i organizacja działalności Centrum:
    • opracowanie i wdrażanie harmonogramu działań dydaktycznych oraz praktycznych (ćwiczenia studyjne, warsztaty, symulacje, konferencje).
    • koordynacja współpracy między zespołami funkcyjnymi, nadzór nad realizacją wyznaczonych zadań i projektów.
    • współpraca z partnerami zewnętrznymi (np. wydziały zarządzania kryzysowego, podmioty społeczne) w organizacji ćwiczeń i wydarzeń dydaktycznych.
  • Wspieranie pracy zespołów Centrum:
    • nadzór nad bieżącym funkcjonowaniem nieetatowych zespołów (planowania, programowania i analizowania ćwiczeń, wsparcia teleinformatycznego i symulacji zajęć i ćwiczeń oraz studia nagrań i odtwarzania ćwiczeń).
    • zapewnienie zasobów oraz logistyki do sprawnej pracy zespołów i mobilnych sal operacyjnych.
    • wdrażanie innowacyjnych rozwiązań dydaktycznych oraz inicjowanie nowych form nauki praktycznej.
  • Monitoring i analiza efektów kształcenia
    • organizacja zbierania danych, opinii i raportów dotyczących realizowanych ćwiczeń studyjnych oraz innych aktywności Centrum.
    • analizowanie skuteczności wdrożonych rozwiązań dydaktycznych wspólnie z komórkami ds. analizy i oceny ćwiczeń.
    • wskazywanie kierunków doskonalenia działalności dydaktycznej Instytutu BiA i rekomendowanie zmian programowych.
  • Raportowanie i komunikacja
    • przygotowywanie rocznych (i okresowych) sprawozdań z działalności Centrum na potrzeby Dyrektora Instytutu BiA.
    • utrzymywanie bieżącej komunikacji z kadrą dydaktyczną, administracją uczelni i studentami w celu sprawnego przepływu informacji o inicjatywach i wynikach Centrum.
  • Organizacja i promocja wydarzeń naukowych
    • inicjowanie i współorganizowanie wydziałowych konferencji, seminariów, gier decyzyjnych.
    • promowanie działalności Centrum na forum uczelni i w otoczeniu społecznym.
  • Zapewnienie sprawnego funkcjonowania infrastruktury
    • nadzór nad powierzonymi zasobami.
    • współpraca z zespołem technicznym w zakresie utrzymania i rozwoju bazy dydaktycznej Centrum.

c) Nieetatowy zespół planowania, programowania i analizowania ćwiczeń
Skład zespołu jest corocznie dostosowywany do aktualnych priorytetów dydaktycznych i zakresu planowanych przedsięwzięć szkoleniowych, co sprzyja pełniejszemu wykorzystaniu kompetencji członków i efektywnemu wdrażaniu założeń Centrum. Nieetatowy zespół planowania, programowania i analizy ćwiczeń, składa się z komórki planowania i programowania ćwiczeń oraz komórki analizy i oceny ćwiczeń.

  • Zadania komórki planowania i programowania ćwiczeń
    • opracowywanie rocznego planu ćwiczeń studyjnych na podstawie założeń dydaktycznych i celów kształcenia ustalonych przez Instytut.
    • projektowanie szczegółowych scenariuszy ćwiczeń (epizodycznych, jedno- i dwuszczeblowych) uwzględniających cele edukacyjne, realia praktyczne oraz nowoczesne metody nauczania (np. symulacje, gry decyzyjne).
    • dostosowywanie scenariuszy do współpracy z podmiotami zewnętrznymi (wydziały zarządzania kryzysowego, administracja publiczna, organizacje społeczne itp.).
    • koordynacja harmonogramu ćwiczeń, rezerwacja zasobów (mobilne sale operacyjne, wyposażenie teleinformatyczne itp.).
    • zarządzanie podziałem ról i zadań między członkami zespołu realizującymi ćwiczenia.
    • wdrażanie innowacyjnych rozwiązań dydaktycznych oraz monitorowanie ich zastosowania.
    • współpraca z zespołem wsparcia teleinformatycznego, studiem nagrań oraz komórką analizy i oceny ćwiczeń w celu zapewnienia spójności działań.
  • Zadania komórki analizy i oceny ćwiczeń
    • sporządzanie sprawozdań wstępnych i końcowych z przeprowadzonych ćwiczeń instytutowych.
    • gromadzenie i przetwarzanie opinii uczestników i prowadzących po każdym ćwiczeniu.
    • analiza realizacji efektów kształcenia w odniesieniu do założeń dydaktycznych i celów ćwiczeń.
    • sporządzanie raportów ewaluacyjnych po każdym cyklu ćwiczeń z rekomendacjami dalszych usprawnień.
    • monitorowanie skuteczności zastosowanych metod i narzędzi dydaktycznych (symulacji, gier decyzyjnych itp.).
    • identyfikacja mocnych stron oraz obszarów wymagających poprawy w organizacji i przebiegu ćwiczeń.
    • współpraca z komórką planowania i programowania w celu wdrażania zmian i modyfikacji scenariuszy na podstawie uzyskanych wyników.
    • przygotowywanie rekomendacji dotyczących osiągniętych efektów kształcenia oraz rozwoju procesów dydaktycznych i praktycznych na poziomie Instytutu.

d) Nieetatowy zespół wsparcia teleinformatycznego i symulacji zajęć i ćwiczeń
Skład zespołu jest corocznie dostosowywany do aktualnych priorytetów dydaktycznych oraz zakresu planowanych przedsięwzięć szkoleniowych. W skład Nieetatowego zespołu wsparcia teleinformatycznego i symulacji zajęć oraz ćwiczeń wchodzą wyznaczeni pracownicy Instytutu BiA oraz wydzieleni specjaliści (informatycy) z zasobów kadrowych Uczelni. Kluczowe zadania zespołu:

  • Przygotowanie i konserwacja infrastruktury teleinformatycznej i multimedialnej.
  • Wsparcie techniczne podczas realizacji zajęć, symulacji i ćwiczeń.
  • Zarządzanie platformami cyfrowymi i oprogramowaniem edukacyjnym.
  • Monitorowanie poprawności działania systemów audiowizualnych i teleinformatycznych prowadzonych w ramach zajęć, symulacji oraz wystąpień online i hybrydowych.
  • Zapewnienie sprawnej obsługi technologicznej nagrywania zajęć, symulacji założeń sytuacyjnych i wystąpień w studiu lub w salach operacyjnych.
  • Dbanie o jakość techniczną rejestracji oraz wspieranie archiwizacji i udostępniania materiałów dydaktycznych.
  • Współpraca z pozostałymi zespołami i komórkami Centrum.
  • Testowanie nowych rozwiązań technologicznych.
  • Organizowanie szkoleń technicznych dla użytkowników nowego sprzętu i aplikacji.

e) Zadania - Studio nagrań i odtwarzania zajęć i wystąpień
Skład zespołu jest corocznie dostosowywany do aktualnych priorytetów dydaktycznych oraz zakresu planowanych przedsięwzięć szkoleniowych. W skład Nieetatowego zespołu studia nagrań i odtwarzania zajęć i wystąpień wchodzą wyznaczeni pracownicy Uczelni. Do kluczowych zadań studia należy:

  • Realizacja i obsługa nagrań dydaktycznych
    • nagrywanie wykładów, ćwiczeń studyjnych, symulacji, konferencji oraz wystąpień nauczycieli akademickich i zaproszonych ekspertów.
    • bieżąca obsługa sprzętu do rejestracji obrazu i dźwięku (kamer, mikrofonów, mikserów audio-wideo) podczas zajęć stacjonarnych i online.
  • Organizacja transmisji online i hybrydowych
    • obsługa transmisji na żywo zajęć, wystąpień czy wydarzeń naukowych dla studentów i kadry nieobecnych fizycznie na uczelni.
    • zapewnienie wsparcia technicznego w zakresie streamingu oraz bezpieczeństwa transmisji.
  • Edycja, archiwizacja i udostępnianie materiałów multimedialnych
    • obróbka zarejestrowanych materiałów (montaż, dodawanie napisów, edycja dźwięku i obrazu).
    • archiwizowanie nagrań zgodnie z polityką uczelni oraz udostępnianie ich w odpowiednich systemach/platformach edukacyjnych (np. Teams) dla studentów i nauczycieli.
    • zarządzanie bazą nagrań i jej bieżąca aktualizacja.
  • wspieranie przygotowania materiałów dydaktycznych i promocyjnych
    • tworzenie materiałów multimedialnych na użytek zajęć praktycznych, prezentacji, szkoleń czy promocji działalności uczelni.
    • pomoc w przygotowaniu prezentacji multimedialnych dla kadry dydaktycznej.
    • współpraca z nieetatowymi zespołami i komórkami Centrum podczas realizacji ćwiczeń, symulacji, konferencji oraz innych wydarzeń wymagających obsługi multimedialnej.
Struktura organizacyjna >

Centrum Wsparcia Dydaktycznego i Ćwiczeń Studyjnych w Instytucie Bezpieczeństwa i Administracji PSW pełni kluczową funkcję w modernizacji i praktycznej adaptacji procesu kształcenia. Jego rola wykracza poza podstawową organizację zajęć — Centrum jest platformą do integrowania nowoczesnych technologii edukacyjnych z realnymi potrzebami rynku pracy, szczególnie w obszarze bezpieczeństwa i administracji publicznej.

Do istotnych walorów Centrum należy zaliczyć:

Systematyczne generowanie i wdrażanie innowacji dydaktycznych odpowiadających na dynamiczne zmiany otoczenia społeczno-gospodarczego oraz technologicznego, co zapewnia uczelni przewagę konkurencyjną i adekwatność programów do aktualnych wymagań.

Wielowymiarowe podejście do doskonalenia kompetencji — nie tylko studentów, ale też kadry akademickiej, które umożliwia ciągłe podnoszenie jakości nauczania poprzez szkolenia i wymianę dobrych praktyk.

Efektywną ewaluację i reakcję na wyniki kształcenia, pozwalające na szybkie identyfikowanie obszarów wymagających poprawy i wdrażanie działań korygujących, co przekłada się na podniesienie standardów edukacyjnych.

Zaawansowane wsparcie technologiczne i profesjonalne organizacji ćwiczeń w postaci symulacji, gier decyzyjnych i innych aktywnych form nauczania zapewniających wysoki poziom zaangażowania studentów oraz efektywność nauki praktycznej.

Elastyczną i kompetentną strukturę organizacyjną, w tym zespoły nieetatowe, które umożliwiają dostosowywanie się do bieżących wyzwań dydaktycznych oraz zapewnienie kompleksowej obsługi procesu kształcenia.

Otwartość na współpracę i współdziałanie z otoczeniem zewnętrznym, co sprzyja budowaniu trwałych relacji ze służbami zarządzania kryzysowego, instytucjami publicznymi oraz organizacjami społecznymi, podnosząc tym samym praktyczny wymiar edukacji.

W efekcie Centrum nie tylko realizuje cele dydaktyczne, ale staje się impulsem do tworzenia modelu kształcenia elastycznego, innowacyjnego i odpowiadającego na potrzeby współczesnego rynku pracy, zwłaszcza w sektorach o podwyższonym znaczeniu społecznym i administracyjnym. Taka kompleksowa i przewidywalna działalność stawia Instytut BiA PSW w roli lidera w obszarze edukacji praktycznej na poziomie regionalnym i krajowym.

1. Zintegrowane Ćwiczenie Instytutowe” Starogard Gdański 2026” nt.: Powiat starogardzki podczas kryzysu polityczno-militarnego
2. Gra decyzyjna „Goliat 2026” nt.: Działanie Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego w sytuacji kryzysowej
3. Organizacja i prowadzanie zajęć terenowych w Instytucie Bezpieczeństwa i Administracji w PSW w Starogardzie Gdańskim – koncepcja.
4. Zasady przygotowania prac licencjackich/magisterskich oraz procesu dyplomowania w Instytucie Bezpieczeństwa i Administracji PSW

Pomeranian University
in Starogard Gdanski
112/114 Kościuszki St.
83-200 Starogard Gdański
Pomeranian voivodeship

tel. (58) 563 00 90email: info@twojestudia.pl

Pomeranian University
in Starogard Gdański
the first university
in Kociewie, established
more than 20 years ago.
PU offers under- and postgraduate studies
on various courses:
. Administration, Pedagogy,
Logistics, Internal security

Return to
top of page
Skip to content