Wychodząc naprzeciw tym wyzwaniom, proponuje się w Pomorskiej Szkole Wyższej w Starogardzie Gdańskim utworzyć Centrum Wsparcia Dydaktycznego i Ćwiczeń Studyjnych działającego w ramach Instytutu Bezpieczeństwa i Administracji.
Zakłada się, że Centrum będzie funkcjonowało w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, w tym Ustawę z 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, oraz obowiązujące standardy akredytacyjne. Jego zasadniczym celem jest integracja zasobów dydaktycznych uczelni, koordynacja procesów doskonalenia praktycznego nauczania oraz wdrażanie innowacyjnych metod kształcenia, ze szczególnym uwzględnieniem aktywnych technik nauczania i symulacji.
W działaniach Centrum priorytetem jest podniesienie jakości i efektywności procesu kształcenia poprzez rozwijanie i udostępnianie nowoczesnych narzędzi dydaktycznych, organizację ćwiczeń studyjnych, a także prowadzenie szkoleń i warsztatów dla studentów i kadry akademickiej. Centrum pełni również funkcję instytucji monitorującej i oceniającej efekty kształcenia, umożliwiając ciągłe doskonalenie programów nauczania.
Centrum Wsparcia Dydaktycznego i Ćwiczeń Studyjnych stanowi kluczowy element rozwoju Instytutu BiA Pomorskiej Szkoły Wyższej, przyczyniając się do przygotowania absolwentów kompetentnych, świadomych i gotowych na wyzwania współczesnego rynku pracy oraz służb związanych z bezpieczeństwem i administracją publiczną.
Misja Centrum:
Centrum dedykowane jest jako przestrzeń innowacyjnego wsparcia procesu nauczania i uczenia się, której celem jest podnoszenie jakości kształcenia poprzez integrację nowoczesnych metod dydaktycznych z praktycznym rozwojem umiejętności. Poprzez działalność Centrum zakłada się stworzenie inspirującego środowiska (laboratorium), w którym studenci oraz kadra akademicka mogą rozwijać szerokie spektrum kompetencji niezbędnych w dynamicznie zmieniającym się obszarze bezpieczeństwa i administracji.
Rola Centrum
Cele Centrum
Prezentowane cele nie wyznaczają kierunki działania Centrum oraz tworzą spójną podstawę dla budowy strategii Instytutu, której istotą jest realizacja kształcenia odpowiadającego wyzwaniom współczesności i oczekiwaniom rynku pracy. Fundamentem tej strategii jest:
Centrum Wsparcia Dydaktycznego i Ćwiczeń Studyjnych realizuje swoje cele poprzez szereg precyzyjnie określonych zadań, które składają się na kompleksowe wsparcie procesu kształcenia praktycznego i rozwoju kompetencji zarówno studentów, jak i kadry akademickiej. Działania te koncentrują się na organizacji nowoczesnych form nauczania, nieustannym doskonaleniu metod dydaktycznych oraz integracji środowiska akademickiego ze światem praktyki. W ramach tych zadań Centrum wdraża innowacyjne technologie edukacyjne, prowadzi szkolenia, monitoruje osiągane efekty oraz promuje współpracę i wymianę wiedzy zarówno wewnątrz Instytutu, jak i z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Do szczegółowego zakresu zadań
Centrum należy zaliczyć:
a) Organizację i koordynację ćwiczeń studyjnych, w tym rozwijanie i udostępnianie nowoczesnych narzędzi dydaktycznych (symulatory, platformy e-learningowe itp.):
• rozwój i udostępnianie nowoczesnych narzędzi dydaktycznych, takich jak symulatory, platformy e-learningowe, multimedia i inne technologie wspierające naukę praktyczną.
• zapewnienie dostępu do sprzętu oraz zasobów wspierających zajęcia praktyczne dla studentów i kadry.
b) Prowadzenie szkoleń i warsztatów dla kadry dydaktycznej, ze szczególnym naciskiem na metody aktywne i symulacyjne:
• skupienie się na aktywnych metodach nauczania oraz technikach symulacyjnych, które pozwalają rozwijać kompetencje praktyczne i metodyczne wykładowców.
• organizowanie regularnych spotkań, konsultacji i wymiany doświadczeń dla podnoszenia jakości nauczania.
c) Wspieranie wdrażania nowoczesnych modeli kształcenia, takich jak blended learning, gry decyzyjne i case studies:
• promowanie i koordynowanie metod takich jak blended learning (nauczanie mieszane), gry decyzyjne, case studies, warsztaty interdyscyplinarne i inne podejścia aktywizujące studentów do działania i myślenia krytycznego.
• poszukiwanie oraz adaptacja rozwiązań dydaktycznych odpowiadających na potrzeby rynku pracy i oczekiwania studentów.
d) Monitoring i analiza osiągniętych efektów kształcenia, w tym przygotowanie wniosków do usprawniania programów nauczania:
• systematyczne zbieranie i analizowanie danych dotyczących osiąganych efektów edukacyjnych, w tym wyniki egzaminów, oceny projektów i opinii uczestników.
• przygotowywanie raportów oraz rekomendacji mających na celu doskonalenie programów nauczania i metod dydaktycznych.
e) Inicjowanie oraz współorganizowanie konferencji naukowych, seminariów i spotkań branżowych, które wspierają rozwój naukowy i dydaktyczny uczelni:
• organizacja konferencji, seminariów, warsztatów i spotkań branżowych, które sprzyjają rozwojowi naukowemu i wymianie wiedzy pomiędzy środowiskiem akademickim a praktykami.
• zachęcanie do aktywnego uczestnictwa kadry i studentów w wydarzeniach o charakterze naukowo-dydaktycznym.
f) Promowanie współpracy Instytutu BiA z otoczeniem społeczno-gospodarczym oraz integrowanie środowiska akademickiego:
• Koordynowanie inicjatyw sprzyjających współpracy pomiędzy różnymi jednostkami uczelni oraz środowiskiem zewnętrznym.
• Wspieranie działań sprzyjających wymianie doświadczeń, tworzeniu zespołów projektowych i rozwijaniu wspólnych inicjatyw ze środowiskiem zewnętrznym.
Struktura organizacyjna Centrum Wsparcia Dydaktycznego i Ćwiczeń Studyjnych została zaprojektowana tak, by kompleksowo wspierać realizację nowoczesnych i praktycznych form kształcenia w Instytucie Bezpieczeństwa i Administracji Pomorskiej Szkoły Wyższej. Organizacja Centrum opiera się na przejrzystym podziale ról i odpowiedzialności, co zapewnia sprawną koordynację działań dydaktycznych, skuteczne wdrażanie innowacji oraz bieżącą ocenę efektywności procesów kształcenia.
Centrum tworzą zarówno stanowiska zarządzające (Dyrektor Instytutu BiA, Koordynator Centrum), jak i wyspecjalizowane zespoły i komórki, których kompetencje odpowiadają wymaganiom współczesnej edukacji praktycznej. Tak zbudowana struktura pozwala na elastyczne reagowanie na potrzeby dydaktyczne, otwartość na współpracę z otoczeniem zewnętrznym oraz skuteczne wspieranie studentów i kadry akademickiej w rozwijaniu kluczowych kompetencji zawodowych.
Podkreślana jest także rola nieetatowych zespołów planowania, analizowania, wsparcia teleinformatycznego czy studia nagrań – dzięki temu Centrum może na bieżąco wdrażać nowe rozwiązania i metody edukacyjne, stale podnosząc jakość kształcenia. Każda z jednostek ma jasno określone zadania, które wspólnie przyczyniają się do realizacji misji Instytutu BiA w zakresie nowoczesnej i skutecznej edukacji praktycznej.
a) Dyrektor Instytutu BiA
• Sprawuje ogólny nadzór nad działalnością Centrum, zapewniając spójność jego działań z misją Instytutu oraz polityką jakości kształcenia uczelni.
• Ocenia skuteczność pracy Centrum oraz wspiera rozwój jego oferty dydaktycznej i innowacyjnych projektów edukacyjnych.
• Zatwierdza roczne plany i ramy działalności Centrum, w tym harmonogram kluczowych wydarzeń (ćwiczeń, konferencji, warsztatów) oraz zakres współpracy z zewnętrznymi partnerami.
• Podejmuje decyzje dotyczące kluczowych kierunków rozwoju Centrum, w tym inicjowania nowych projektów wspierających dydaktykę praktyczną.
• Reprezentuje Centrum wobec władz uczelni i partnerów zewnętrznych, prowadzi negocjacje dotyczące współpracy z instytucjami publicznymi, organizacjami społecznymi i innymi podmiotami wspierającymi proces dydaktyczny.
• Promuje działania Centrum w środowisku akademickim oraz na konferencjach i wydarzeniach branżowych.
• Zatwierdza roczne sprawozdania z działalności Centrum, analizuje raporty dotyczące realizowanych ćwiczeń i osiągniętych efektów kształcenia.
• Wskazuje cele doskonalące dla Centrum na kolejny rok oraz monitoruje wdrażanie rekomendacji wynikających z ewaluacji
b) Koordynator Centrum
Koordynator pełni kluczową rolę operacyjną i organizacyjną w Centrum – jest odpowiedzialny za płynność działań, integrację zespołów, wdrażanie strategii i bieżące reagowanie na potrzeby dydaktyczne oraz organizacyjne Instytutu BiA Pomorskiej Szkoły Wyższe, a w szczególności:
c) Nieetatowy zespół planowania, programowania i analizowania ćwiczeń
Skład zespołu jest corocznie dostosowywany do aktualnych priorytetów dydaktycznych i zakresu planowanych przedsięwzięć szkoleniowych, co sprzyja pełniejszemu wykorzystaniu kompetencji członków i efektywnemu wdrażaniu założeń Centrum. Nieetatowy zespół planowania, programowania i analizy ćwiczeń, składa się z komórki planowania i programowania ćwiczeń oraz komórki analizy i oceny ćwiczeń.
d) Nieetatowy zespół wsparcia teleinformatycznego i symulacji zajęć i ćwiczeń
Skład zespołu jest corocznie dostosowywany do aktualnych priorytetów dydaktycznych oraz zakresu planowanych przedsięwzięć szkoleniowych. W skład Nieetatowego zespołu wsparcia teleinformatycznego i symulacji zajęć oraz ćwiczeń wchodzą wyznaczeni pracownicy Instytutu BiA oraz wydzieleni specjaliści (informatycy) z zasobów kadrowych Uczelni. Kluczowe zadania zespołu:
e) Zadania - Studio nagrań i odtwarzania zajęć i wystąpień
Skład zespołu jest corocznie dostosowywany do aktualnych priorytetów dydaktycznych oraz zakresu planowanych przedsięwzięć szkoleniowych. W skład Nieetatowego zespołu studia nagrań i odtwarzania zajęć i wystąpień wchodzą wyznaczeni pracownicy Uczelni. Do kluczowych zadań studia należy:
Centrum Wsparcia Dydaktycznego i Ćwiczeń Studyjnych w Instytucie Bezpieczeństwa i Administracji PSW pełni kluczową funkcję w modernizacji i praktycznej adaptacji procesu kształcenia. Jego rola wykracza poza podstawową organizację zajęć — Centrum jest platformą do integrowania nowoczesnych technologii edukacyjnych z realnymi potrzebami rynku pracy, szczególnie w obszarze bezpieczeństwa i administracji publicznej.
Do istotnych walorów Centrum należy zaliczyć:
Systematyczne generowanie i wdrażanie innowacji dydaktycznych odpowiadających na dynamiczne zmiany otoczenia społeczno-gospodarczego oraz technologicznego, co zapewnia uczelni przewagę konkurencyjną i adekwatność programów do aktualnych wymagań.
Wielowymiarowe podejście do doskonalenia kompetencji — nie tylko studentów, ale też kadry akademickiej, które umożliwia ciągłe podnoszenie jakości nauczania poprzez szkolenia i wymianę dobrych praktyk.
Efektywną ewaluację i reakcję na wyniki kształcenia, pozwalające na szybkie identyfikowanie obszarów wymagających poprawy i wdrażanie działań korygujących, co przekłada się na podniesienie standardów edukacyjnych.
Zaawansowane wsparcie technologiczne i profesjonalne organizacji ćwiczeń w postaci symulacji, gier decyzyjnych i innych aktywnych form nauczania zapewniających wysoki poziom zaangażowania studentów oraz efektywność nauki praktycznej.
Elastyczną i kompetentną strukturę organizacyjną, w tym zespoły nieetatowe, które umożliwiają dostosowywanie się do bieżących wyzwań dydaktycznych oraz zapewnienie kompleksowej obsługi procesu kształcenia.
Otwartość na współpracę i współdziałanie z otoczeniem zewnętrznym, co sprzyja budowaniu trwałych relacji ze służbami zarządzania kryzysowego, instytucjami publicznymi oraz organizacjami społecznymi, podnosząc tym samym praktyczny wymiar edukacji.
W efekcie Centrum nie tylko realizuje cele dydaktyczne, ale staje się impulsem do tworzenia modelu kształcenia elastycznego, innowacyjnego i odpowiadającego na potrzeby współczesnego rynku pracy, zwłaszcza w sektorach o podwyższonym znaczeniu społecznym i administracyjnym. Taka kompleksowa i przewidywalna działalność stawia Instytut BiA PSW w roli lidera w obszarze edukacji praktycznej na poziomie regionalnym i krajowym.
1. Zintegrowane Ćwiczenie Instytutowe” Starogard Gdański 2026” nt.: Powiat starogardzki podczas kryzysu polityczno-militarnego
2. Gra decyzyjna „Goliat 2026” nt.: Działanie Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego w sytuacji kryzysowej
3. Organizacja i prowadzanie zajęć terenowych w Instytucie Bezpieczeństwa i Administracji w PSW w Starogardzie Gdańskim – koncepcja.
4. Zasady przygotowania prac licencjackich/magisterskich oraz procesu dyplomowania w Instytucie Bezpieczeństwa i Administracji PSW
Pomeranian University
in Starogard Gdanski
112/114 Kościuszki St.
83-200 Starogard Gdański
Pomeranian voivodeship
Pomeranian University
in Starogard Gdański
the first university
in Kociewie, established
more than 20 years ago.
PU offers under- and postgraduate studies
on various courses:
. Administration, Pedagogy,
Logistics, Internal security