Studia I stopnia (licencjackie)

Pedagogika

Czesne już od 350 zł/msc
APLIKUJ NA STUDIA
Pobierz harmonogram płatności

Czas trwania studiów:
3 lata (6 semestrów)

Liczba specjalności
do wyboru:
4

Tryb studiów: niestacjonarne

Rejestracja:
tylko 5 minut!

Absolwentka pedagogiki trzyma w rękach książki. W tle klasa szkolna i dzieci w ławkach

Czego nauczysz się na studiach:

  • Jak rozpocząć pracę w przedszkolu, szkole, poradniach i placówkach wspomagających rozwój dzieci, a także dowiesz się jakie kroki podejmować, by rozwijać swoją karierę pedagogiczną.
  • Jak zaspokoić potrzeby różnych grup i zrozumieć szerszy kontekst społeczno-kulturowy obejmujący edukację, wychowanie i pracę opiekuńczą - co jest ważne dla podejmowania dobrych decyzji zawodowych.
  • Jak angażować uczniów w różnym wieku i o różnych zdolnościach dzięki zróżnicowanym treściom, od lekcji poświęconych inteligencji emocjonalnej, po porady dotyczące przedsiębiorczości.
  • Jak pracować nad rozwojem młodszych i starszych podopiecznych oraz jak pozyskiwać dla nich fundusze w ramach pomocy społecznej państwa.

Opis kierunku "Pedagogika"

Oferta studiów licencjackich na kierunku Pedagogika skierowana jest do absolwentów szkół średnich. Warunkiem niezbędnym jest ukończenie szkoły średniej wraz ze zdaniem egzaminu maturalnego. Od osób zainteresowanych podjęciem studiów wymagana jest umiejętność posługiwania się językiem obcym nowożytnym na poziomie podstawowym.

Studia trwają 3 lata i kończą się uzyskaniem tytułu licencjata pedagogiki. Studia umożliwiają zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii, socjologii niezbędnej do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu kształcenia, wychowania i pracy opiekuńczej oraz do kształtowania własnego rozwoju zawodowego. W trakcie studiów studenci zdobywają umiejętność komunikacji społecznej, posługiwania się warsztatem diagnostycznym w celu opisywania, analizowania, interpretowania oraz projektowania złożonych strategii i działań pedagogicznych, w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego. Umiejętności praktyczne (metodyczne, warsztatowe) uzyskują w toku zajęć o charakterze metodycznym w powiązaniu z realizowaną praktyką zawodową, w obrębie wybranej specjalności. Studenci uczą się refleksyjnego spojrzenia na własną rolę zawodową oraz pogłębionego rozumienia rzeczywistości edukacyjnej. Poszczególne specjalności nadają kwalifikacje zawodowe.

Realizowana na kierunku Pedagogika koncepcja kształcenia przewiduje:

  • umożliwienie wyboru jednej z oferowanych aktualnie specjalności:
  1. Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z opieką żłobkową
  2. Doradztwo zawodowe i personalne
  3. Pedagogika resocjalizacyjna
  4. Praca socjalna
  • prowadzenie kształcenia w trybie studiów niestacjonarnych o profilu praktycznym, trwających 6 semestrów
  • uwzględnienie w procesie kształcenia nauczania i uczenia się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość
  • nabycie kompetencji i kwalifikacji będących rezultatem uczestnictwa absolwenta w procesie zdobywania wiedzy i umiejętności poprzez działanie polegające na wchodzeniu w ciągłą interakcję z otoczeniem i konfrontowaniu nowo zdobytej wiedzy z doświadczeniami praktycznymi.

Absolwent kierunku Pedagogika uzyskuje tytuł zawodowy licencjata, ma również możliwość kontynuowania kształcenia na innych kierunkach studiów drugiego stopnia i podyplomowych.

Zasady rekrutacji

Co po pedagogice?

Absolwent studiów I stopnia na kierunku Pedagogika:

  • posiada ogólną, ugruntowaną teoretycznie wiedzę z zakresu pedagogiki oraz pokrewnych dyscyplin naukowych, 
  • wykazuje samodzielność w zdobywaniu i pogłębianiu profesjonalnej wiedzy, jak również posługiwaniu się nią w celu opisywania, analizowania, interpretowania oraz projektowania złożonych strategii i działań pedagogicznych, 
  • dysponuje rozbudowanymi umiejętnościami praktycznymi (metodycznymi, warsztatowymi) uzyskanymi w toku zajęć o charakterze metodycznym w powiązaniu z realizowaną praktyką zawodową, w obrębie wybranej specjalności,
  • posiada umiejętności profesjonalnego porozumiewania się z różnymi podmiotami procesów pedagogicznych oraz prowadzenia działań zawodowych z przestrzeganiem zasad i norm etycznych,
  • charakteryzuje się refleksyjnością w działaniu i nad działaniem pedagogicznym skierowanym wobec drugiego człowieka (lub grup).

Absolwent kierunku Pedagogika uzyskuje tytuł zawodowy licencjata, jest przygotowany do podjęcia pracy w różnych placówkach realizujących działania edukacyjne, kulturalne i oświatowe, a także do podjęcia studiów II stopnia.

Wybierz specjalność dla siebie:

Doradztwo zawodowe i personalne
Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
z opieką żłobkową
Pedagogika resocjalizacyjna
Praca socjalna
Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza 
z profilaktyką społeczną
Resocjalizacja i profilaktyka 
społeczna
Pedagogika małego dziecka
Poradnictwo rodzinne i 
psychologiczno-pedagogiczne
Arteterapia choreoterapia 
muzykoterapia
Resocjalizacja z elementami 
socjoterapii

*Forma tradycyjna

Absolwent specjalności doradztwo zawodowe i personalne:

  • posiada wiedzę na temat teoretycznych podstaw wyboru zawodu, planowania kariery zawodowej i ścieżki edukacyjnej,
  • posiada umiejętności praktyczne w zakresie metod pracy doradcy w odniesieniu do różnych form poradnictwa zawodowo–edukacyjnego, w tym realizowanego wobec uczniów szkół.

Absolwent tej specjalności jest przygotowany do podjęcia zatrudnienia jako doradca zawodowy w urzędach pracy, ośrodkach pomocy społecznej, w działach kadrowych i HR, publicznych służbach zatrudnienia (powiatowych i wojewódzkich urzędach pracy, centrach informacji i planowania kariery zawodowej); Ochotniczych Hufcach Pracy (m.in. w Centrach Edukacji i Pracy Młodzieży, Młodzieżowych Biurach Pracy, Mobilnych Centrach Informacji Zawodowej, Klubach Pracy); agencjach zatrudnienia (m.in. w agencjach pośrednictwa pracy, agencjach poradnictwa zawodowego, agencjach doradztwa personalnego i pracy tymczasowej); instytucjach szkoleniowych (publicznych oraz konsultingowych); instytucjach dialogu społecznego; instytucjach partnerstwa lokalnego; Akademickich Biurach Karier; Gminnych Centrach Informacji; Ośrodkach Wspierania Przedsiębiorczości; działach personalnych przedsiębiorstw; organizacjach pozarządowych. 

Absolwenci będą mogli zaistnieć na rynku pracy również jako: doradca zawodowy w szkołach, placówkach wychowania pozaszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania; doradca zawodowy w poradniach psychologiczno-pedagogicznych.

*Forma tradycyjna

Absolwent specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z opieką żłobkową:

  • posiada pogłębioną wiedzę na temat sprawowania opieki oraz wychowania dzieci i młodzieży w różnego typu placówkach opieki doraźnej i całkowitej, metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz podstaw prawnych organizacji działalności w zakresie opieki i wychowania,
  • posiada umiejętności praktyczne w zakresie wypełniania zadań opiekuńczych i wychowawczych, jak również wspierających rozwój oraz funkcjonowanie dzieci i młodzieży.

Absolwent specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z opieką żłobkową przygotowany jest do podjęcia pracy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych (żłobki, kluby dziecięce, domy dziecka, pogotowie opiekuńcze, izba dziecka, internat, bursa), świetlicach szkolnych, środowiskowych), poradniach wychowawczych, ośrodkach wczasów dziecięcych, sanatoriach.

*Forma tradycyjna


Absolwent specjalności pedagogika resocjalizacyjna:

  • posiada pogłębioną wiedzę na temat procesu socjalizacji oraz społecznego niedostosowania i społecznych patologii, a także pedagogicznych oddziaływań resocjalizacyjnych,
  • posiada umiejętności praktyczne w zakresie pracy z osobami zagrożonymi niedostosowaniem oraz społecznie niedostosowanymi i ich rodzinami, zarówno w środowisku otwartym, jak i w placówkach resocjalizacyjnych.

Kompetencje zawodowe absolwenta tej specjalności pozwalają na podjęcie pracy w placówkach resocjalizacyjnych funkcjonujących w środowiskach otwartych (kuratorskich ośrodkach pracy z młodzieżą, świetlicach socjoterapeutycznych i innych), a także w instytucjach resocjalizacyjnych o charakterze zamkniętym (np. zakładach karnych, poprawczych, schroniskach dla nieletnich).

*Forma tradycyjna


Absolwent specjalności praca socjalna:

  • posiada wiedzę na temat systemu pomocy społecznej, przepisów dotyczących ochrony prawnej obywateli, praw człowieka, a także zasad etycznych w pracy socjalnej,
  • potrafi ocenić sytuację życiową osób i rodzin, identyfikować problemy społeczne i emocjonalne oraz dostosować odpowiednią pomoc,
  • potrafi efektywnie wspierać osoby w kryzysie, pomagając im w rozwiązywaniu problemów,
  • zna metody planowania, realizacji i oceny projektów w obszarze pomocy społecznej.

Absolwent tej specjalności jest dobrze przygotowany do pracy w różnych obszarach pomocy społecznej, posiada szeroką wiedzę teoretyczną oraz praktyczne umiejętności niezbędne do wspierania osób i grup w trudnych sytuacjach życiowych. Jest przygotowany do pracy w różnych instytucjach, takich jak ośrodki pomocy społecznej, szpitale, szkoły, organizacje pozarządowe, czy też w obszarze pomocy dla osób starszych, bezdomnych, niepełnosprawnych, uzależnionych lub migracyjnych. Potrafi działać w różnych warunkach, zarówno w placówkach instytucjonalnych, jak i w środowisku lokalnym, pomagając ludziom w ich codziennym funkcjonowaniu.

Praca socjalna to zawód, który łączy wiedzę z zakresu psychologii, prawa, socjologii i pedagogiki, co otwiera wiele dróg kariery w różnych sektorach publicznych i prywatnych. Dodatkowo, praca socjalna daje możliwość rozwijania się w kierunkach specjalistycznych, takich jak terapia uzależnień, mediacja czy pomoc psychologiczna, co może zwiększyć zakres możliwości zawodowych.

*Forma hybrydowa

 

Wybierając Pedagogikę opiekuńczo-wychowawczą z profilaktyką społeczną, zyskasz wszechstronną wiedzę i umiejętności, które przygotują Cię do profesjonalnej pracy w roli pedagoga:

  • nauczysz się identyfikować problemy społeczne i osobiste oraz interweniować w sposób skuteczny i zgodny z zasadami etyki zawodowej;
  • opanujesz umiejętności planowania, realizacji oraz oceny projektów edukacyjnych i społecznych;
  • zgłębisz metody wspierania rozwoju osobistego dzieci, młodzieży i dorosłych, zarówno w kontekście edukacyjnym, jak i terapeutycznym;
  • rozwiniesz umiejętności komunikacyjne oraz kompetencje miękkie niezbędne do pracy w zespołach multidyscyplinarnych.

Wiedzę i zdobyte kwalifikacje będziesz mógł wykorzystać w takich obszarach, jak:

  • placówki edukacyjne i instytucje związane z oświatą;
  • organizacje pozarządowe;
  • ośrodki wsparcia społecznego, schroniska, punkty doradcze;
  • domy dziecka, schroniska, centra adopcyjne;
  • poradnie psychologiczno-pedagogiczne.

 

*Forma hybrydowa

 

Czego dowiesz się, wybierając Resocjalizację i profilaktykę społeczną?

  • nauczysz się diagnozować problemy społeczne oraz tworzyć skuteczne programy resocjalizacyjne;
  • poznasz techniki pracy z osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym i marginalizacją;
  • zdobędziesz wiedzę na temat prawnych i socjologicznych aspektów resocjalizacji;
  • będziesz umiał pracować z różnymi grupami społecznymi, w tym z osobami uzależnionymi, bezdomnymi oraz młodzieżą z trudnych środowisk;
  • zyskasz narzędzia oraz poznasz metody pracy z rodzinami w różnych sytuacjach życiowych;
  • nauczysz się współpracować z różnymi instytucjami i organizacjami na rzecz poprawy jakości życia osób wykluczonych społecznie.

Ukończenie Resocjalizacji i profilaktyki społecznej daje możliwość podjęcia pracy m.in. w:

  • zakładach karnych;
  • placówkach resocjalizacyjnych; 
  • ośrodkach pomocy społecznej;
  • organizacjach pozarządowych;
  • instytucjach edukacyjnych.

*Forma hybrydowa

 

Czego dowiesz się, wybierając Pedagogikę małego dziecka?

  • nauczysz się tworzyć i wdrażać programy edukacyjne dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;
  • poznasz techniki wspierania rozwoju emocjonalnego, społecznego i poznawczego dzieci;
  • zdobędziesz wiedzę na temat wykorzystania nowoczesnych technologii i narzędzi dydaktycznych w pracy z dziećmi;
  • nauczysz się, jak współpracować z rodzicami i opiekunami, aby wspierać rozwój dziecka zarówno w domu, jak i w placówce edukacyjnej.

Ukończenie specjalności daje możliwość podjęcia pracy m.in. w:

  • przedszkolach i żłobkach;
  • ośrodkach wczesnej interwencji;
  • instytucjach kulturalnych prowadzących zajęcia dla dzieci,
  • poradniach psychologiczno-pedagogicznych;
  • organizacjach pozarządowych zajmujących się pomocą społeczną;
  • placówkach edukacyjnych.

*Forma hybrydowa

 

Czego dowiesz się, wybierając Poradnictwo rodzinne i psychologiczno-pedagogiczne?

  • nauczysz się diagnozować problemy i prowadzić terapie rodzinne oraz udzielać wsparcia psychologicznego;
  • poznasz techniki interwencji kryzysowej oraz pomocy w sytuacjach trudnych;
  • zdobędziesz wiedzę na temat prawnych i socjologicznych aspektów poradnictwa rodzinnego;
  • będziesz umiał pracować z rodzicami, dziećmi i młodzieżą w kontekście edukacyjnym;
  • zyskasz narzędzia oraz poznasz metody pracy z rodzinami w różnych sytuacjach życiowych;
  • rozwiniesz zdolności analityczne, które pomogą ci podejmować trafne decyzje w pracy z klientami i współpracownikami;
  • zostaniesz wyposażony w narzędzia niezbędne do prowadzenia badań i analiz w zakresie poradnictwa rodzinnego.

Ukończenie specjalności daje możliwość podjęcia pracy m.in. w:

  • ośrodkach wsparcia rodzinnego;
  • poradniach psychologiczno-pedagogicznych;
  • organizacjach pozarządowych zajmujących się pomocą społeczną;
  • placówkach edukacyjnych;
  • fundacjach zajmujących się wsparciem rodzinnym;
  • ośrodkach zdrowia psychicznego.

*Forma hybrydowa

 

Czego dowiesz się, wybierając Arteterapię, choreoterapię, muzykoterapię?

  • nauczysz się stosować techniki arteterapeutyczne w pracy z różnymi grupami wiekowymi, od dzieci po seniorów;
  • poznasz zasady choreoterapii i muzykoterapii, które wykorzystują ruch i dźwięk jako narzędzia terapeutyczne;
  • zdobędziesz wiedzę na temat wpływu sztuki, tańca i muzyki na zdrowie psychiczne i emocjonalne oraz dowiesz się, jak te formy ekspresji mogą wspierać procesy leczenia i rehabilitacji;
  • będziesz umiał oceniać potrzeby swoich podopiecznych i dostosowywać metody terapeutyczne do ich indywidualnych wymagań i potrzeb;
  • zdobędziesz narzędzia pozwalające prowadzić sesje terapeutyczne, które wspierają rozwój osobisty, radzenie sobie ze stresem oraz wyrażanie emocji;
  • rozwiniesz umiejętności analityczne i zdolności do tworzenia programów terapeutycznych w oparciu o najnowsze badania i praktyki w dziedzinie arteterapii, choreoterapii i muzykoterapii;
  • poznasz techniki pracy z osobami będącymi w spektrum autyzmu, z zaburzeniami psychicznymi oraz z osobami przeżywającymi trudne chwile w swoim życiu;
  • nauczysz się, jak wykorzystać sztukę, taniec i muzykę w edukacji, aby wspierać rozwój kreatywności i umiejętności interpersonalnych.

Gdzie będziesz mógł wykorzystać zdobytą wiedzę i kwalifikacje?

  • w ośrodkach rehabilitacyjnych;
  • w szkołach i placówkach edukacyjnych;
  • w domach opieki i centrach dla seniorów;
  • w organizacjach pozarządowych i centrach wsparcia społecznego;
  • w prywatnych gabinetach;
  • w instytucjach kultury, takich jak domy, centra czy galerie sztuki;
  • w programach resocjalizacyjnych.

*Forma hybrydowa

 

Czego się nauczysz, wybierając Resocjalizację z elementami socjoterapii?

  • Planowania i realizowania programów profilaktycznych - studenci poznają podstawowe poziomy profilaktyki, strategie profilaktyczne, a także mają okazję do zapoznania się z najpopularniejszymi aktualnie prowadzonymi na terenie Polski programami dla różnych grup wiekowych.
  • Stosowania prawa karnego i prawa wykroczeń w praktyce - praca w placówkach penitencjarnych, wychowawczych i socjoterapeutycznych wymaga znajomości zasad kierowania do nich.
  • Rozpoznawania mechanizmów związanych z pojawianiem się przestępczości - na zajęciach omawiane będą najpopularniejsze teorie z zakresu psychologii i socjologii, które wyjaśniają motywację osób popełniających przestępstwa, a także ukazują mechanizmy utrwalania się zachowań przestępczych.
  • Udzielania wsparcia psychologicznego i postępowania w sytuacjach kryzysowych - interwencja kryzysowa oraz udzielanie wsparcia w sytuacjach trudnych to jedne z podstawowych zadań pedagogów resocjalizacyjnych. Na zajęciach będzie można dowiedzieć się, co robić, żeby pomóc podopiecznemu.

Miejsca, w których możesz znaleźć pracę po studiach:

  • placówki penitencjarne, ośrodki pomocy postpenitencjarnej, zakłady poprawcze;
  • młodzieżowe ośrodki wychowawcze i socjoterapeutyczne;
  • placówki socjalizacyjne;
  • stowarzyszenia na rzecz młodzieży, stowarzyszenia zajmujące się profilaktyką i promocją zdrowia, organizacje non-profit;
  • świetlice środowiskowe i socjoterapeutyczne, poradnie psychologiczno-pedagogiczne;
  • ośrodki interwencji kryzysowej, ośrodki kuratorskie, centra doradztwa zawodowego;
  • ośrodki wsparcia dziennego, domy pomocy społecznej, ośrodki leczenia uzależnień;
  • placówki edukacyjne i placówki wychowania pozaszkolnego.

Program i struktura studiów

Pomorska Szkoła Wyższa  wspiera studentów w zakresie korzystania z infrastruktury w ramach kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. W PSW kształcenie w formie zdalnej prowadzone jest w oparciu o usługę MS Teams. W Uczelni prowadzone są szkolenia, które służą odpowiedniemu przygotowaniu studentów do korzystania z narzędzi e-learningowych. Uczelnia oferuje studentom pomoc w postaci możliwości skorzystania z darmowego Internetu lub zainstalowania odpowiedniego oprogramowania. Studenci poza godzinami odbywania zajęć mogą, w celu napisania pracy zaliczeniowej (etapowej) czy pracy dyplomowej, korzystać z pracowni komputerowych znajdujących się w siedzibie Uczelni. Studia w Pomorskiej Szkole Wyższej odbywają się w trybie hybrydowym. Konwersatoria, zajęcia laboratoryjne oraz ćwiczenia warsztatowe odbywają się w siedzibie Uczelni. Zajęcia realizowane są również w siedzibach instytucji partnerskich. Budynek Uczelni jest dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W ramach wsparcia w procesie uczenia się oraz w obszarze dobrostanu i  dbania o zdrowie psychiczne, studentki i studenci korzystać mogą ze specjalistycznych porad Akademickiego Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami oraz Centrum Wsparcia Prawnego.

Zajęcia na kierunku "pedagogika" prowadzą m.in.:

Wykładowczyni Pomorskiej Szkoły Wyższej

dr hab. Roksolyana Shvay

Doktorka habilitowana nauk społecznych w dyscyplinie pedagogiki, profesor PSW. Posiada doświadczenie w nauczaniu nauk ścisłych oraz w nauczaniu przedmiotów pedagogicznych. Specjalistka w teorii i metodyki nauczania dyscyplin zawodowych, psychologii i pedagogiki. W działalności naukowej zajmuje się badaniami z metodyki nauczania, pedagogiki twórczości.

Wykładowczyni Pomorskiej Szkoły Wyższej

prof. Joanna Kruk-Lasocka

Doktorka habilitowana nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki – pedagogiki specjalnej. Inspiratorka działań na rzecz propagowania problematyki autyzmu na terenie Dolnego Śląska oraz aktywna działaczka Krajowego Towarzystwa Autyzmu. Propagatorka idei psychomotoryki. Założycielka i członkini Krajowego Towarzystwa Psychomotoryki.

Wykładowczyni Pomorskiej Szkoły Wyższej

dr Monika Kurzynoga

Doktorka nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, absolwentka pedagogiki Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu. Autorka kilku artykułów naukowych. W 2009 r. laureatka konkursu na najciekawszą pracę magisterską z pedagogiki, autorka najlepszej pracy doktorskiej w Polsce w konkursie Rzecznika Praw Dziecka w 2018 r. Pedagożka szkolna i rodzinna, terapeutka, kuratorka sądowa. 

POTRZEBUJESZ DODATKOWYCH INFORMACJI?

Napisz do nas


* Pola wymagane

Administratorami Twoich danych osobowych jest Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim z siedzibą przy ul. Kościuszki 112/114,
83-200 Starogard Gdański, woj. Pomorskie. Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas danych lub chcesz zrealizować swoje uprawnienia z nim związane, skontaktuj się z nami za pośrednictwem adresu e-mail: dziekanat@twojestudia.pl.

Pomorska Szkoła Wyższa
w Starogardzie Gdańskim
ul. Kościuszki 112/114
83-200 Starogard Gdański
woj. Pomorskie

tel. (58) 563 00 90email: info@twojestudia.pl

Pomorska Szkoła Wyższa
w Starogardzie Gdańskim
to pierwsza uczelnia wyższa
na Kociewiu, która powstała
w 2001 roku.
PSW prowadzi studia I i II stopnia
oraz podyplomowe i kształci studentów
na kierunkach: Administracja, Kryminologia,
Pedagogika, Logistyka,
Bezpieczeństwo wewnętrzne,
Bezpieczeństwo państwa i ochrona ludności.

Wróć na
górę strony