Studia I stopnia (licencjackie)

Pedagogika

Czesne już od 350 zł/msc
APLIKUJ NA STUDIA
Pobierz harmonogram płatności

Czas trwania studiów:
3 lata (6 semestrów)

Liczba specjalności
do wyboru:
3

Tryb studiów: niestacjonarne

Rejestracja:
tylko 5 minut!

Czego nauczysz się na studiach:

  • Jak rozpocząć pracę w przedszkolu, szkole, poradniach i placówkach wspomagających rozwój dzieci, a także dowiesz się jakie kroki podejmować, by rozwijać swoją karierę pedagogiczną.
  • Jak zaspokoić potrzeby różnych grup i zrozumieć szerszy kontekst społeczno-kulturowy obejmujący edukację, wychowanie i pracę opiekuńczą - co jest ważne dla podejmowania dobrych decyzji zawodowych.
  • Jak angażować uczniów w różnym wieku i o różnych zdolnościach dzięki zróżnicowanym treściom, od lekcji poświęconych inteligencji emocjonalnej, po porady dotyczące przedsiębiorczości.
  • Jak pracować nad rozwojem młodszych i starszych podopiecznych oraz jak pozyskiwać dla nich fundusze w ramach pomocy społecznej państwa.

Opis kierunku "Pedagogika"

Oferta studiów licencjackich na kierunku Pedagogika skierowana jest do absolwentów szkół średnich. Warunkiem niezbędnym jest ukończenie szkoły średniej wraz ze zdaniem egzaminu maturalnego. Od osób zainteresowanych podjęciem studiów wymagana jest umiejętność posługiwania się językiem obcym nowożytnym na poziomie podstawowym.

Studia trwają 3 lata i kończą się uzyskaniem tytułu licencjata pedagogiki. Studia umożliwiają zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii, socjologii niezbędnej do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu kształcenia, wychowania i pracy opiekuńczej oraz do kształtowania własnego rozwoju zawodowego. W trakcie studiów studenci zdobywają umiejętność komunikacji społecznej, posługiwania się warsztatem diagnostycznym w celu opisywania, analizowania, interpretowania oraz projektowania złożonych strategii i działań pedagogicznych, w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego. Umiejętności praktyczne (metodyczne, warsztatowe) uzyskują w toku zajęć o charakterze metodycznym w powiązaniu z realizowaną praktyką zawodową, w obrębie wybranej specjalności. Studenci uczą się refleksyjnego spojrzenia na własną rolę zawodową oraz pogłębionego rozumienia rzeczywistości edukacyjnej. Poszczególne specjalności nadają kwalifikacje zawodowe.

Realizowana na kierunku Pedagogika koncepcja kształcenia przewiduje:

  • umożliwienie wyboru jednej z oferowanych aktualnie specjalności;
  1. Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z opieką żłobkową
  2. Doradztwo zawodowe i personalne
  3. Pedagogika resocjalizacyjna
  • prowadzenie kształcenia w trybie studiów niestacjonarnych o profilu praktycznym, trwających 6 semestrów
  • uwzględnienie w procesie kształcenia nauczania i uczenia się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość
  • nabycie kompetencji i kwalifikacji będących rezultatem uczestnictwa absolwenta w procesie zdobywania wiedzy i umiejętności poprzez działanie polegające na wchodzeniu w ciągłą interakcję z otoczeniem i konfrontowaniu nowo zdobytej wiedzy z doświadczeniami praktycznymi.

Absolwent kierunku Pedagogika uzyskuje tytuł zawodowy licencjata, ma również możliwość kontynuowania kształcenia na innych kierunkach studiów drugiego stopnia i podyplomowych.

Zasady rekrutacji

Co po pedagogice?

Absolwent studiów I stopnia na kierunku Pedagogika:

  • posiada ogólną, ugruntowaną teoretycznie wiedzę z zakresu pedagogiki oraz pokrewnych dyscyplin naukowych, 
  • wykazuje samodzielność w zdobywaniu i pogłębianiu profesjonalnej wiedzy, jak również posługiwaniu się nią w celu opisywania, analizowania, interpretowania oraz projektowania złożonych strategii i działań pedagogicznych, 
  • dysponuje rozbudowanymi umiejętnościami praktycznymi (metodycznymi, warsztatowymi) uzyskanymi w toku zajęć o charakterze metodycznym w powiązaniu z realizowaną praktyką zawodową, w obrębie wybranej specjalności,
  • posiada umiejętności profesjonalnego porozumiewania się z różnymi podmiotami procesów pedagogicznych oraz prowadzenia działań zawodowych z przestrzeganiem zasad i norm etycznych,
  • charakteryzuje się refleksyjnością w działaniu i nad działaniem pedagogicznym skierowanym wobec drugiego człowieka (lub grup).

Absolwent kierunku Pedagogika uzyskuje tytuł zawodowy licencjata, jest przygotowany do podjęcia pracy w różnych placówkach realizujących działania edukacyjne, kulturalne i oświatowe, a także do podjęcia studiów II stopnia.

Wybierz specjalność dla siebie:

Doradztwo zawodowe i personalne
Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
z opieką żłobkową
Pedagogika resocjalizacyjna

Absolwent specjalności doradztwo zawodowe i personalne:

  • posiada wiedzę na temat teoretycznych podstaw wyboru zawodu, planowania kariery zawodowej i ścieżki edukacyjnej,
  • posiada umiejętności praktyczne w zakresie metod pracy doradcy w odniesieniu do różnych form poradnictwa zawodowo–edukacyjnego, w tym realizowanego wobec uczniów szkół.

Absolwent tej specjalności jest przygotowany do podjęcia zatrudnienia jako doradca zawodowy w urzędach pracy, ośrodkach pomocy społecznej, w działach kadrowych i HR, publicznych służbach zatrudnienia (powiatowych i wojewódzkich urzędach pracy, centrach informacji i planowania kariery zawodowej); Ochotniczych Hufcach Pracy (m.in. w Centrach Edukacji i Pracy Młodzieży, Młodzieżowych Biurach Pracy, Mobilnych Centrach Informacji Zawodowej, Klubach Pracy); agencjach zatrudnienia (m.in. w agencjach pośrednictwa pracy, agencjach poradnictwa zawodowego, agencjach doradztwa personalnego i pracy tymczasowej); instytucjach szkoleniowych (publicznych oraz konsultingowych); instytucjach dialogu społecznego; instytucjach partnerstwa lokalnego; Akademickich Biurach Karier; Gminnych Centrach Informacji; Ośrodkach Wspierania Przedsiębiorczości; działach personalnych przedsiębiorstw; organizacjach pozarządowych. 

Absolwenci będą mogli zaistnieć na rynku pracy również jako: doradca zawodowy w szkołach, placówkach wychowania pozaszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania; doradca zawodowy w poradniach psychologiczno-pedagogicznych.

Absolwent specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z opieką żłobkową:

  • posiada pogłębioną wiedzę na temat sprawowania opieki oraz wychowania dzieci i młodzieży w różnego typu placówkach opieki doraźnej i całkowitej, metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz podstaw prawnych organizacji działalności w zakresie opieki i wychowania,
  • posiada umiejętności praktyczne w zakresie wypełniania zadań opiekuńczych i wychowawczych, jak również wspierających rozwój oraz funkcjonowanie dzieci i młodzieży.

Absolwent specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z opieką żłobkową przygotowany jest do podjęcia pracy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych (żłobki, kluby dziecięce, domy dziecka, pogotowie opiekuńcze, izba dziecka, internat, bursa), świetlicach szkolnych, środowiskowych), poradniach wychowawczych, ośrodkach wczasów dziecięcych, sanatoriach.

Absolwent specjalności pedagogika resocjalizacyjna:

  • posiada pogłębioną wiedzę na temat procesu socjalizacji oraz społecznego niedostosowania i społecznych patologii, a także pedagogicznych oddziaływań resocjalizacyjnych,
  • posiada umiejętności praktyczne w zakresie pracy z osobami zagrożonymi niedostosowaniem oraz społecznie niedostosowanymi i ich rodzinami, zarówno w środowisku otwartym, jak i w placówkach resocjalizacyjnych.

Kompetencje zawodowe absolwenta tej specjalności pozwalają na podjęcie pracy w placówkach resocjalizacyjnych funkcjonujących w środowiskach otwartych (kuratorskich ośrodkach pracy z młodzieżą, świetlicach socjoterapeutycznych i innych), a także w instytucjach resocjalizacyjnych o charakterze zamkniętym (np. zakładach karnych, poprawczych, schroniskach dla nieletnich).

Program i struktura studiów

Do pobrania: Program studiów   |   Efekty uczenia się   |   Sylabusy   |   Regulamin praktyk specjalność doradztwo zawodowe i personalne   |   Regulamin praktyk specjalność pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z opieką żłobkową   |   Regulamin praktyk specjalność pedagogika resocjalizacyjna
Pomorska Szkoła Wyższa  wspiera studentów w zakresie korzystania z infrastruktury w ramach kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. W PSW kształcenie w formie zdalnej prowadzone jest w oparciu o usługę MS Teams. W Uczelni prowadzone są szkolenia, które służą odpowiedniemu przygotowaniu studentów do korzystania z narzędzi e-learningowych. Uczelnia oferuje studentom pomoc w postaci możliwości skorzystania z darmowego Internetu lub zainstalowania odpowiedniego oprogramowania. Studenci poza godzinami odbywania zajęć mogą, w celu napisania pracy zaliczeniowej (etapowej) czy pracy dyplomowej, korzystać z pracowni komputerowych znajdujących się w siedzibie Uczelni. Studia w Pomorskiej Szkole Wyższej odbywają się w trybie hybrydowym. Konwersatoria, zajęcia laboratoryjne oraz ćwiczenia warsztatowe odbywają się w siedzibie Uczelni. Zajęcia realizowane są również w siedzibach instytucji partnerskich. Budynek Uczelni jest dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W ramach wsparcia w procesie uczenia się oraz w obszarze dobrostanu i  dbania o zdrowie psychiczne, studentki i studenci korzystać mogą ze specjalistycznych porad Akademickiego Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami oraz Centrum Wsparcia Prawnego.

Zajęcia na kierunku "pedagogika" prowadzą m.in.:

Wykładowczyni Pomorskiej Szkoły Wyższej

dr hab. Roksolyana Shvay

Doktorka habilitowana nauk społecznych w dyscyplinie pedagogiki, profesor PSW. Posiada doświadczenie w nauczaniu nauk ścisłych oraz w nauczaniu przedmiotów pedagogicznych. Specjalistka w teorii i metodyki nauczania dyscyplin zawodowych, psychologii i pedagogiki. W działalności naukowej zajmuje się badaniami z metodyki nauczania, pedagogiki twórczości.

Wykładowczyni Pomorskiej Szkoły Wyższej

prof. Joanna Kruk-Lasocka

Doktorka habilitowana nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki – pedagogiki specjalnej. Inspiratorka działań na rzecz propagowania problematyki autyzmu na terenie Dolnego Śląska oraz aktywna działaczka Krajowego Towarzystwa Autyzmu. Propagatorka idei psychomotoryki. Założycielka i członkini Krajowego Towarzystwa Psychomotoryki.

Wykładowczyni Pomorskiej Szkoły Wyższej

dr Monika Kurzynoga

Doktorka nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, absolwentka pedagogiki Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu. Autorka kilku artykułów naukowych. W 2009 r. laureatka konkursu na najciekawszą pracę magisterską z pedagogiki, autorka najlepszej pracy doktorskiej w Polsce w konkursie Rzecznika Praw Dziecka w 2018 r. Pedagożka szkolna i rodzinna, terapeutka, kuratorka sądowa. 

POTRZEBUJESZ DODATKOWYCH INFORMACJI?

Napisz do nas


* Pola wymagane

Administratorami Twoich danych osobowych jest Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim z siedzibą przy ul. Kościuszki 112/114,
83-200 Starogard Gdański, woj. Pomorskie. Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas danych lub chcesz zrealizować swoje uprawnienia z nim związane, skontaktuj się z nami za pośrednictwem adresu e-mail: dziekanat@twojestudia.pl.

Pomorska Szkoła Wyższa
w Starogardzie Gdańskim
ul. Kościuszki 112/114
83-200 Starogard Gdański
woj. Pomorskie

tel. (58) 563 00 90email: info@twojestudia.pl

Pomorska Szkoła Wyższa
w Starogardzie Gdańskim
to pierwsza uczelnia wyższa
na Kociewiu, która powstała
ponad 20 lat temu.
PSW prowadzi studia I i II stopnia
oraz podyplomowe i kształci studentów
na kierunkach: Administracja, Pedagogika,
Logistyka, Bezpieczeństwo wewnętrzne

Wróć na
górę strony
Przejdź do treści